dissabte, 26 de juny del 2010

Premi Llibreter 2010


Onzena edició del Premi Llibreter que incorpora una categoria nova en llengua catalana exclusivament. Se n'ha parlat molt dels pros i els contres, de si calia distingir la llengua catalana en una categoria nova, si la catalana no és prou potent per competir amb la resta de literatures... Podríem parlar-ne i molt, el que sí que reivindico és el dret dels llibreters i llibreteres de premiar la literatura del país, si no ho fem nosaltres qui ho ha de fer sinó?

Dit això, torno a estar molt satisfeta dels premiats d'enguany perquè són llibres que estimem i que ja fa dies que ens fan companyia.

Premi llibreter en literatura catalana per Maletes perdudes de Jordi Puntí que trobareu ressenyat i lloat aquí, allà, més enllà, encara una mica més enllà. Conversar amb en Jordi de literatura és un plaer i a la llibreria ho vam poder fer.


Premi Llibreter en la categoria d'altres literatures per Olive Kitteridge, d'Elizabeth Strout. Aquest llibre me'l sento molt meu perquè quan el vaig llegir l'Olive em va atrapar de tal manera que no faig sinó reivindicar-lo. Premi Pulitzer 2009, a casa nostra havia passat una mica desaparcebut, no per la crítica, espero que la menció del premi li doni una segona oportunitat i que ben aviat puguem veure Olive Kitteridge al metro, al tren, a la platja, dins d'una maleta... No sé què en pensaria ella d'aquest premi...

El destí diuen que està escrit i al març en Jordi Puntí ressenyava l'Olive Kitteridge, tres mesos més tard han compartit guardó amb l'Elizabeth Strout i per més inri el fill de l'Olive es diu Christopher com els protagonistes d'aquestes maletes.

Premi Llibreter en la categoria d'àlbum il·lustrat per La noche estrellada de Jimmy Liao. Fa poc que us en vaig parlar, va ser un dels llibres que em van regalar per Sant Jordi... Si encara no el coneixeu us recomano que l'obriu , capteu els primers colors i ja no podreu parar d'admirar-lo.

8 comentaris:

Biel Barnils Carrera ha dit...

Gràcies per l'allà.
Jo també estic molt content que a partir d'ara es doni un Premi Llibreter a la Literatura Catalana. La nostra literatura és tan bona com qualsevol altra, només que s'editen menys títols i exemplars, per una raó de mercat. En tants per cents n'hi ha tantes de bones de catalanes que de nord-americanes, franceses o angleses.

Marta ha dit...

Jo també estic d'acord, i el Jurat va tenir un gran encert en guardonar "Maletes Perdudes". Podem competir arreu i on calgui!

kweilan ha dit...

Absolutament d'acord!! I dos novel.les que tu has recomanat rotundament. Enhorabona!

Anònim ha dit...

Totalment d'acord amb els vostres arguments.

Les queixes per aquesta nova categoria no apareixen quan en d'altres premis literaris (molts d'ells carregats de diners, però de dubtosa qualitat) distingeixen per idiomes, encara que els premis en llengua no catalana es donin per editorials amb la seu al nostre país.

Les crítiques i atacs al premi llibreter venint d'on massa sovint vénen resulten incomprensibles. L'únic "pecat" que té aquest premi és que no hi ha interessos comercials al darrera. Que els membres del jurat no es presenten a d'altres premis per tal de ser premiats com a compensació als seus veredictes, que no cobren per ser-ho ni esperen cap gratifiació per concedir-lo a una obra i no pas a una altra. La independència de criteri (amb els seus encerts o errors) es paga en una societat com la nostra, tan plena d'endogàmia i nepotisme.

Endavant amb la feina tant dels membres del jurat com dels llibreters i llibreteres que tan de bé féu per la cultura. També, evidentment, per la catalana!

Tonina ha dit...

Maletes perdudes és una novel.la boníssima. Espero fer-ne una ressenya aviat. Es mereix el premi, i tant que sí!!
Cercaré aquest llibre il.lustrat, són la meva debilitat i em penso que deu estar molt bé.

viu i llegeix ha dit...

els haurem de llegir tots dos, que un premi donat per un jurat independent té MOLTA MÉS garantia...

Rosa ha dit...

Hola Fe,

Estic d’acord pel que fa als premis. Em vaig perdre la presentació de Maletes perdudes, cosa que en va saber molt greu. Ara l’he començat i té molt bona pinta, sembla que em farà passar molt bona estona.
Bon estiu i una abraçada

bajoqueta ha dit...

Jo el vaig llegir i me va agradar molt el de Jordi Puntí. Es mereix el premi que li van donar i molts més que vindran segurament. És un llibre que es nota que l'autor ha treballat molt i molt.