dissabte, 9 de febrer del 2008

Havanera



Ara que el dia s’allarga, el sol brilla i comencem a tenir aires de primavera us vull recomanar una novel·la que vaig tenir la sort de topar-m'hi ara farà dos anys. Sempre que vaig de viatge a banda de buscar informació pràctica, procuro llegir alguna cosa d'autors autòctons o sinó literatura ambientada al país, m’ajuda a situar-m’hi. Així doncs preparant l'estada a Cuba va aparèixer Havanera de l'autor valencià Francesc Bodí. Havanera ens narra l’arribada de Josep Martí a l'Havana, just abans de proclamar-se la independència de l'illa, a partir d'aquí el protagonista es canvia el cognom perquè no el confonguin amb el general Martí, i es fa un lloc entre les classes benestants, els patrons dels ingenis de sucre i les explotacions agrícoles. Martí però ben aviat se sent decebut per la voluptuositat de l'Havana, comença a quedar-se sense diners i decideix provar sort i comença a recórrer l'illa. Poc a poc descobreix una realitat fins ara desconeguda, la d'un gresol de cultures: els xinesos arribats per guanyar-se la vida, els descendents dels esclaus africans, els propis esclaus, la santeria, les creences... la decadència d'una classe benestant espanyola, però sobretot la vida als ingenis, les explotacions de canya de sucre. Havanera és un llibre ple de passió, erotisme, sensualitat que et transporta a la Cuba de l'època, en definitiva és una bona novel·la, sobretot per aquells que vulguin endinsar-se per l'illa i no es vulguin quedar només a les platges de Varadero.

"Els amants havien intentat mantindre en secret la seua relació, però els treballadors eren sers primaris que s'havien criat enganxats a la terra i que coneixien a la perfecció el mecanisme dels instints. No sabien llegir ni escriure, però sabien desxifrar en els cossos els neguits més elementals, podien llegir el desig dels amants en l'espurneig dels ulls encesos i destriaven en el tremolor de les paraules la passió acumulada. Els sentiments i les emocions que la civilització occidental havia entronitzat sobre un devessall de conceptes i metàfores inextricables, per a ells no tenien més misteri que un simple esternut o un recargolament de budells."

Publicada per Bromera en català

7 comentaris:

Anònim ha dit...

Hola, tinc una amiga valenciana que no fa més que dir-me : has de llegir autors valencians". Així que m'hi vaig posar i vaig llegir una altra obra de F Bodí qiue es deia L'INFIDEL. Em va agrdaar moltíssim. Quina llàstima que els bons escriptors valencians ens passen desapercebuts s Ctalunya.
A més a més he sabut que la setmana passada va guanyar un dels premis grossos d'allà baix (l'Enric Valor)

elisabet ha dit...

M'ha encantat el fragment que has triat. M'ha picat molt la curiositat!

L'Espolsada llibres ha dit...

GM, m'apunto L'infidel. Ja tinc ganes de llegir la novel·la premiada amb l'Enric Valor, El soroll de la resta, però ens haurem d'esperar fins a la tardor.
Elisabet doncs llegeix-lo que val molt la pena. A veure si animem algú més a fer-ho.

Anònim ha dit...

Val molt la pena llegir-lo abans de visitar aquesta magnífica illa. Un cop t'endinses en aquells paisatges vas recordant passatges de l'obra i aconsegueixes recular un segle enrere...

Pel que fa a la literatura del País Valencià, una feina realment bona la que fan la gent de Bromera. Felicitats!

Anònim ha dit...

BORO: Hola, he descobert fa poc el blog, m'agrada força. Sóc valencià i li done la raó a la persona de l'altre comentari, els de Bromera fan bona tasca (com també Tàndem, Brosquil, 2i 4)... la llàstima és que sempre que he anat a Barcelona i Tarragona m'ha semblat que tenien "marginades" les editprials valencianes, llavors, clar, no teniu a l'abast grandíssimes novel·les...
Sense anar més lluny, en l'ECLÈCTICA de BROMERA teniu les obres de F Bodí que esmenteu (i també hi apareixerà la de l'Enric Valor9 i altres IMPRESCINDIBLES com:
- Si us agrada la nov històrica VCESPRES DE SANG (que, a més a més té el mèrit de recuperar frases fetes i vocabulari català de la comarca de la Vall d'Albaid que ja s'ha perdut), imprescindible per als amants de la llengua (hi trobaran mots que havien escoltat, potser, als seus avis).
- LES URPES DEL LLOP: Immensa, de les millors novel·les en català dels darrers anys.

I podria continuar... Però no vull fer-me pesat.
Tu, com a ama d'una llibreria, no podries fer res perquè les editorials valencianes tingueren el seu raconet a la teua llibreria?
Una abraçada

L'Espolsada llibres ha dit...

Benvinguts senyor comptable i Boro,

Efectivament Bromera fa molt bona feina, i a la meva llibreria hi té un espai destacat, com també Tàndem, Afers...
El problema a vegades rau en la distribució...

Anònim ha dit...

Continuaré atent als teus articles.
I m'alegra molt llegir que a la llibreria hi tens un raconet per a editorials valencianes, fa tanta falta un impuls!! Si m'atanso per la teua terreta no dubtes que hi aniré a comprar llibres. Fins aviat