dissabte, 18 d’octubre del 2008

Autoretrat


El meu petit homenatge a Mercè Rodoreda ha estat llegir-ne l'Autoretrat que no he pogut deixar fins acabar-lo.

Mònica Miró i Abraham Mohino han fet una excel·lent tasca de recopilació i edició de textos que Rodoreda ens deixà escrits. Els han anat ordenant de manera que sembla que sentis l'autora com et parla de la seva vida i les obres. No és només un testimoni literari sinó històric. De debò que és d'aquells llibres imprescindibles.

Ahir vam fer Llegim Rodoreda i sentint la veu de la gent t'adones de la força dels textos d'aquesta autora. Per molts anys de Rodoreda i que no caigui en l'oblit. Penso que és un bon moment per no oblidar-nos de la Bertrana, l'Anglada, la Murià, l'Arderiu, Marçal... dones del XX amb una gran trajectòria.

Us deixo amb uns quants fragments que crec molt representatius de l'autora:

"Van ser anys de viure morint cada dia, anys horribles de fam, d'una por cerval que m'anul·lava, i, al mateix temps, estrany fenomen del meu caràcter!, feia créixer en mi les forces que necessitava per sobreviure."

"Em resultava impossible pensar en la literatura, vivint com vivia una situació de demència col·lectiva que em negava com a simple ésser humà..."

"Morir per culpa del perfum de les flors era una temptació, però podria jo, en el jardí de casa, collir prous flors perquè el seu perfum m'adormís i em matés?"

" Amb la glòria ho tens tot resolt, i a mi el que m'ajuda a fer novel·les són les crítiques i la lluita."
"Llegeixo molt, moltíssim. Tinc temps per fer-ho i n'invento: unes quatre hores diàries des de fa una pila d'anys; en determinades èpoques, un llibre per dia. El dia que no pogués llegir estaria irremissiblement perduda."
"El que considero vital de la nostra cultura són els fonaments. I els fonaments són la llengua. [...] La llengua és l'ànima d'un país i mereix moltes atencions."
Publicat per Angle editorial

13 comentaris:

elisabet ha dit...

quins fragments tan magnífics!
Admiro molt la Rodoreda. I aquest ja me l'he fet meu...!

L'Espolsada llibres ha dit...

Elisabet, celebro retrobar-te, sabia que amb l'Autoretrat no podries resistir-t'hi. T'espero a les Lectures de l'Espolsada.

SU ha dit...

Fe,

gràcies un cop més pel teu post, totalment engrescador i que em retorna la "llegiguera" per la Rodoreda. Confio que la lectura de l'altre dia va ser tot un èxit!

Un petó,

SU, meitat recol·locant-se

L'Espolsada llibres ha dit...

Su, no queda massa bé que ho digui jo però una vuitantena de persones per sentir fragments de la Rodoreda en un poble petit crec que ens podem donar per més que satisfets!

SU ha dit...

Conxu, vuitanta persones dius? Quina il·lusió!

Ànims i endavant! Ja he vist que seguiu en ratxa...

Salut i llibres!

SU

Anònim ha dit...

Quina bona iniciativa en l'any Rodoreda!
I quin bon poder de convocatòria! Ens treiem el barret amb les 4 potes!

L'Aranya

L'Espolsada llibres ha dit...

Podem donar gràcies a l'Eva, la directora de la Biblioteca, sense ella l'acte no hauria existit. De totes maneres, fa il·lusió que hi hagi gent disposada a sentir fragments de la Rodoreda. De debò que aquest Autoretrat és molt bo.

Montse ha dit...

Vaig assistir a la lectura de Rodoreda i he de dir que va ser un acte molt interessant, amb participació de gent molt diversa.
Un acte molt complert i molt digne, que crec que a tots els assistents ens va despertar les ganes de seguir llegint Rodoreda.
Moltes felicitats als organitzadors i seguiu així. Val la pena!

Anònim ha dit...

Hola, he llegit que Bromera publica aviat una nova novel·la d'un escriptor que vam descobrir gràcies a l'Espolsada, Francesc Bodí (autor d'Havanera, de la qual ens vau parlar, i d'un aaltra que vaig llegir després i que també em va agradar, L'infidel). Ho poso en coneixement dels qui vau gaudir amb Havanera. Fins aviat

Anònim ha dit...

Hola!
Els dos autors tenen un blog per anar fent seguiment del llibre i diferents aportacions relacionades:
Mercè Rodoreda: Autoretrat
o com pedra que rodola

Una bona obra
Imma

L'Espolsada llibres ha dit...

Gràcies Montse.
Glòria Maria estarem atents a la novel·la de Bodí.
Imma al post, potser no es veu massa bé, però quan cito els autors hi ha l'enllaç al blog que et refereixes.
Gràcies per aturar-vos a les Lectures de l'Espolsada.

Eulàlia ha dit...

Acabo de llegir aquest llibre i m'ha agradat molt, he gaudit de cada pàgina. Tothom a qui li agradi la Mercè Rodoreda l'ha de llegir...!

Abraham Mohino Balet i Mònica miró i Vinaixa ha dit...

Benvolguts, benvolgudes,

ens ha plagut molt descobrir el bon acolliment que heu donat a l'Autoretrat de Mercè Rodoreda. Actes com el que comenteu són els que atorguen valor a una obra, perquè en definitiva la vida d'un llibre depèn dels seus lectors.

Com pedra que rodola